torsdag, mars 22

Recept på Microkola. (och annat)

Nu har jag inte uppdaterat på nästan en veckan men har varit sjuk och verkligen inte orkat.
Har mailat, och ska få ögon och nosar av Janna om ett tag. På grund av alla sjukhuskostnader kommer jag dock inte ha råd med det just nu.


Till och med virkningen har blivit lidande och jag har bar avirkat lite amigurumi ifrån Mia Bengtssons böcker.
Men nu har jag fått lite beställningar så nu har jag lite att göra i alla fall.
Ska göra en till varje syskon, och det blir ju en del eftersom jag har 5 stycken. Men till den allra minsta är redan färdigt, och den tredje yngsta har redan valt ut en.

Beställningar:
Mössa till Måns (ev. också halsduk, handskar och strumpor)
Sköldpadda till CC.
Enhörning till Stella.
Gris till Måns.
Björn till Martina.
och ? till 3 syskon.

Färsöker komma på något bra att skriva om men idag står det still i huvudet så jag ger något tantigt idag.
Jag ger er ett snabbt och bra recepet på kola! Fått massa matlagningsböcker ifrån 70/80-tal och de är fantastiska. Speceillt den som handlar om att laga mat i micron!


KOLA I MICRON tar ca 3 minuter att tillaga.



Det här behöver ni:

2 msk mjöl
1 tsk kako
4 msk socker
1 krm vaniljsocker. *
2 msk sirap
2 msk smör

1. Blanda mjöl, socker, kakao och vanliljsocker* i en tallrik eller skål som tål att vara inne i micron. (Keramik, porslin eller viss sorts plast)

2. Rör i sirap och smör till en massa. (använder du margarin kan det vara lite svårt. Vanligt "smörgåssmör" går lika bra som margarin)

3. Stoppa in i micron, 
Har du margarin; Micra i 30 sec på 750 W, pausa, rör om ordentligt och ställ på 1 m och 30 sec på samma värme.
Har du smör; stoppa in i 1 , på 750 W, pausa, rör om ordentligt, ställ på 1 m till på samma värme.

4. Ta ut den ur micron och akta fingrana! Häll över bakplåtspapper, eller om ni inte har det låt det var akvar i tallriken ;).

5. Stoppa in i kylen för kylning, (var försiktig om det är tallriken du ställer in, pga temperaturskillnaden.

6. Frossa!

(Caution! Kolan är helvetiskt varm när den kommer ut ur micron, så vänta med att smaka på den. (egen erfarenhet)

*Vaniljsocker är inte ett måste, jag har bara gjort utan.


Ja, det blev väl inte ett så väldigt informativt inlägg, men. Ett litet inlägg är bättre än inget inlägg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar