torsdag, mars 22

En hälsning från självaste Sailor Moon!

Kunde inte låta bli, det var ju, som ni antagligen visste, internationella kvinnodagen igår. Eller, eftersom klockan är över tolv i skrivande stund så blir det i förrgår. Men som vanligt är jag sent ute.

Men i vilket fall som helst:


Ja, där ser du. Till och med Sailor Moon, försvararen av kärlek och
rättvisa är öppet feminist!


Precis! Och man vill ju inte bråka med självaste Sailor Moon!

Nej det är väl lite skämt åt sido. Men det är kul att trots att det är väldigt... japanskt och ganska sexistiskt (läs ganska jättemycket) att man fortfarande stöter på lite moral och commen sens. I andra avsnitt så stöter man på saker som "en kvinna behöver inte sminka sig för att vara vacker", "man behöver inte träna för att vara vacker", och "naturen är något av det viktigaste som finns, så vi ska värna den". Och det är ju alltid roligt. Innan har jag sett när jag var barn, men minns inte mycket. Nu har jag sett halva säsong ett, och hela säsong två. Dock i fel ording. Säsong två såg jag på svenska, men nu ser jag på japanska. Mycket för att inte missa detaljer.

Man ska stöta på saker som att två man stöter på i en senare säsong ska vara tillsammans, (två tjejer) men i svenska översättningen är de bara bra vänner. Det ska även finnas homosexuella demoner.

Det verkar som i japans tecknade kultur stöter man på homo- och bisexuallitet mer frekvent än i vår västerländska. Detta är något jag uppskattar.

Blev mycket positivit förvånad när man pratade med en man i Mass Effect 3 som nämner sin man. Även att Bioware (som gjort dragon age och mass effect spelen) har de ofta bisexuella companions. Tycker detta ska komma in mer i spel. Spelvärlden är, och har väl alltid varit väldigt sexistisk. Det är bara kolla på hur kvinnorna ser ut i spel. *host*Laura Craft*Host*

Men, man kan väl inte vinna jämställdhetskampen inom spel- och tvvärlden över en natt. Men det känns som om vi kanske börjar ta några steg frammåt i utveckligen.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar