torsdag, mars 22

Bra vitaminer, både för veganer, vegetarianer och övriga.

Jag skrev härom dagen att jag skulle skriva lite om de vitaminer man kan behöva lite extra om man är vegan eller vegetarian. Och nu jäklar, när jag inte kan sova, nu händer det.
  • B12 (Kobalamin): Är du vegetarian så kan du få i dig B12 i saker som: Ost, mjölk och ägg. Men är du vegan blir det lite (men bara lite!) svårare. Det finns i Groddar, alger, det finns i vissa veganska produkterdär man berikat dessa med B12, och så finns det självklart vitaminer.
  • Vitamin D: Enklaste och bästa sättet att få i sig vitamin D är via soljus! Det räcker att vara ute i solljuset minst 10-15 minuter per dag. Kan även finnas i vissa vitaminer.
  • Kalcium: Mjölk, men också: vetekli, soyamjölk, havremjölk, spannmål. Och till och lite i med spenat, rabarber och tomat.
Dessa tre ovanstående är det viktigast att få i sig, då dessa tre är nog de vanliga bristerna hos veganer och vegetarianer. Här även skrivit några mer som kan vara bra att få i sig:
  • Vitamin A (Retinol): Morötter, spenat, tomat, pumpa, selleri, sallad, majs, aprikos, banan och apelsin.(samt mjölk och ägg)
  • B1(tiamin): Finns i vitaminer!
  • Vitamin C Askorbinsyra: Citron, morot, kiwi, annanas, och massor av annat! Jag brukar tänka "Är det surt så innehåller det säkert C-vitamin!



Tänk på att detta är bara det jag kan komma på rak arm. Det finns mängder med vitaminer som man borde få i sig. Om man inte äter kött ska man även vara noga med proteinet! Som finns i t.ex soyabönor. Men jag ville bara ge er en liten snabb och enkel lista som kan vara bra att få i sig.

Det finns att köpa massor med vitaminer, men det är bra att köpa någon som innehåller mycket B vitaminer eller varför inte "ABCDE"? Dessa två hittade jag på Willys, för en relativ billig peng.

Sedan finns det också "mitt val vegetarian", som kan vara en bra grund för alla som inte äter kött. :)

Nu, börjar jag bli trött igen. Men här är en liten lista i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar