torsdag, mars 22

Om att äta kött. del 3.

Nu kommer den 3 delen i "om att äta kött", och detta kommer också vara den sista. Men misströsta inte! Nu när jag har fler läsare än vad jag hade från början har jag också fått lusten att skriva mer, inte mindre om just djurrätt.
Denna delen kommer handla om hur man är vegetarian, och VARFÖR man ska vara vegetarian det står det om i de föregående 2 delarna. Om ni vill läsa de igen så finns de under katergorin "Djurrätt och om att vara vegetarian".


(Tryck på bilden för att komma till deras hemsida)



Om du just nu äter kött, så tycker jag du ska se över om du tycker att det verkligen är värt det. Kan du leva med att du stoppar i dig delar av djur som har känslor, minnen och personlighet? Jag tycker du ska tänka igenom det, kanske ta en titt på "Ett liv som gris" och se om du tycker att man kan försvara ditt beteende med "det är gott".
Det finns många som kanske inte är villiga att slänga bort ett helt liv där man frossat i sig djur, men du kan göra något. Ingen kan göra allt men alla KAN göra något. Du kan till exempel börja med en vegetarisk dag i veckan och sedan öka den dagen allt eftersom? Jag ska ge dig flera länkar där du kan börja din nya livsstil och också förklara lite hur mitt liv ser ut.
Jag blev vegetarian tidigt i livet, i lågstadiet redan. Jag blev det på grund av att min moster förklarade vad köttindustrin gick ut på och hur den såg ut, 15 år senare ser industrin fortfarande hemsk ut, men jag är glad att jag inte längra minns hur det känns att bita igenom senor och muskler. Jag har blivit vegan fram och tillbaka men jag är väl snarare "deltids vegan". Äter helst veganskt, men eftersom jag fortfarande bor hemma vill jag inte tvinga min mamma att laga veganskt till mig. Och detta är mitt val, jag blir vegan så fort jag flyttat, och min pojkvän säger likadant.


(Tryck på bilden för att få ett gratis vegokit!)


Jag ser inga direkta problem med att vara vegetarian, jag kan äta precis som alla andra, skillnaden är att inget djur har behöva dö för mitt nöjes skull. I frysdisken finns det massor av alternativ till oss som inte vill äta kött, saker som har sin bas på quornsojaprotein eller är gjort enbart på grönsaker. (klicka på orden för att få veta mer) Utöver detta så äter jag ganska mycket grönsaker och frukt, men det tycker jag alla ska göra. Jag kan äta ute, även om det kanske inte finns lika mycket variation. Men jag har ätit hamburgare, och det brukar finnas på ganska många ställen (Max vegetariska är en favorit), Subway har en vegetarisk biff och jag har till och med ätit en vegetariskt plankstek!
Jag tycker inte eller har någonsin kännt att det har varit "för jobbigt", var enda gång jag sukat över att det finns få vegetariska alternativ tänker jag på detta:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone would ba a vegetarian" - Linda McCartney.
Det är något som påminner mig om hur verkligheten ser ut.
Nu kommer det till vad du enkelt kan göra. Du kan börja med (om du inte redan gjort det) läsa dessa 3 deler om att äta kött. När du gjort detta så tycker jag att du ska besöka de länkar som följer nedan.
  • HÄR, finns en länk från (likt många andra) Djurensrätts hemsida. Där kan du finna massa vegetariska recept som är bra för både nybörjare ch veteraner (vegeraner? :P)
  • HÄR, finns återigen en länk från Djurensrätts hemsida där det står mer om att vara vegetarian och hur du kan gå till väga.
  • HÄR, finns ett bildspel som visar hur det går till innan du får din äckliga biff på tallriken.
  • HÄR, finns slutligen en länk som fokuserar mer på djurrätt, då detta är en länk till Djurrättsalliansen. Men jag tycker absolut du borde kolla in den länken också.


"Vi ger oss ALDRIG, och vi vinner ALLTID i slutändan."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar