onsdag, mars 28

Hen är ett framsteg för oss alla.

Dagens historia lektion handlade om kvinnohistoria, vilket är ett kapitel jag länge väntat på. Och under denna lektionen kom "Hen" upp, och det förkastades helt av vissa. Det gick så långt att när jag ifrågasatte vad det är för negativt med hen fick höra saker som "Så ska jag kasta på min son en klänning och säga "NU LEKER VI HEN". "Ska barn behöva bli förvirrade om vem som är hon och vem som är han" "Är det något fel för våra könsroller idag?" (kan säga att jag nästan började skratta av ren förvåning)
Dock blev jag nog mest förvånad när jag fick frågan "Så DU ska inte skaffa barn?!". Jag glömde av för ett ögonblick att eftersom jag inte känner kvinnan i fråga så visste hon inte vad jag tycker i den saken. Jag svarar "NEJ, verkligen inte." och får då svaret "är det något fel med att skaffa barn..." osv osv osv. Ja, ni förstår att diskussionen inte urartade som jag ville utan blev snabbt högljudd och ja, en del personangrepp.

Vad är då meningen med HEN?

Ja, det finns flera bra saker med hen. 
  • Om en person är  mellan två kön. Detta betyder inte bara att det gäller för transsexuella personer i mitten av operationer, utan det kan vara så enkelt att man inte vill eller inte är det ena eller det andra könet. Det kan ju också vara så enkelt att man pratar om någon som man inte vet könet på,
  • Man ska inte förstärka könsrollerna i samhället. Speciellt när det gäller små barn. Redan som barn får vi lära oss att man ska bete sig på ett visst sätt beroende på vårt kön. Killar ska inte gråta, och en tjej ska vara mild. Killar ska jobba som poliser, brandmän och andra "hårda yrken" medan en tjej ska jobba som dagisfröken, gynekolog och sjuksköterska, som är typsikt "mjuka yrken". Att man då läser sagor och sjunger sagor om människor och inte om kön så skulle barnen uppmuntras att göra bra saker även om det skulle gå utan för "könen".
  • Man låter inte könet bli en del av sin identitet. Jag är inte den enda som är trött på att delas in efter kön, är det någon som vill det? Jag vill inte att det faktum att jag är kvinna ska vara en del av min identitet och personlighet. Detta kan självklart missuppfattas åt andra hållet, och tro att jag menar att jag tycker att man inte ska bry sig om sin kvinnlighet eller manlighet. Det jag menar är att detta ska vara ett val.
  • Man pratar om en hypotetisk person, och könet spelar inte någon roll. Det händer ju ganska ofta i vardagen att man drar exempel om hypotetiska händelser (HENdelser :P) och hypotetiska personer, då spelar oftast inte könet någon roll. Varför då välja att säga det ena eller det andra?

Ja, det är i alla fall de jag kommer på så här på skrivande hand. Men det finns självklart mer exempel på varför Hen ska bli accepterat.
I Finskan finns det redan "Hen" eller "hän" tror jag det heter där, i Periska ska man inte använda "han" och "hon" som vi gör, och så vitt jag förstått gäller samma i Kina.

Det finns ett väldigt trivialt användningsätt där jag och min mamma ofta använder begreppet hen vardagligt, det är när vi pratar om reptiler, där man inte alltid kan avgöra könet.

En annan fråga när vi ändå håller på!
En sak som jag stötte på som vi absolut inte ska glömma nu när jag ändå skriver om just kön, det är detta.
Eftersom att jag är kvinna så SKA jag vilja ha barn och jag SKA tycka om barn.
Här har ni svar på det, jag VÄGRAR. Jag tänker inte skaffa barn, och jag tycker inte om barn. Jag är så säker att tankar på sterilisering har kommit på tal. Jag är så förbannat trött på att människor tar förgivet att alla kvinnor vill skaffa barn. Att det är det som är det största med varje kvinnas liv. BAH! Säger jag, jag må låta som en egoist men jag tänker ta mig sjutton njuta av livet själv, utan en unge på höften. Jag säger inte att det är något fel med att skaffa barn, jag säger det är fel att ta förgivet att alla kvinnor vill det. För guess what, ladies, gentelmens and hens, (blir lite fel på engelska) alla vill inte skaffa barn. Eller rättare sagt, alla kvinnor vill faktiskt inte skaffa barn.

Det börjar bli vanligare nu när kvinnor förstår att det finns mer möjligheter än att skaffa barn, att man skjuter upp det, gör mindre barn eller helt enkelt bara skiter i det, och det är inget fel med det!

Jag vill avsluta detta inlägget med ett par enkla ord.

VI ÄR BARA MÄNNISKOR.

Vi är inte bara homosexuella, män, kvinnor, barn, vuxna, svarta, vita, transexuella. Vi är inte bara knarkare, horor, slampor, players, mammor och pappor. Vi är inte bara gothare, punkare, crustare, hiphopare och metalare.

Vi är människor.

Hela jävla bunten.

Det övriga är bara detaljer.

Tack och adjö.



8 kommentarer:

  1. Bra skrivet.
    Jag är inte superinsatt i hen-diskussionerna... men jag har en del vänner som är i känslan av att varken va man eller kvinna och säger att HEN känns bättre. Skulle känts bättre om de fått va det redan som barn... eftersom känslan de har idag varit med sen barnsben.
    Men..vad jag oxå ville säga är...
    Att jag fattar inte... (faktiskt) hur människor som har barn (eller längtar som jag) kan slänga ur sig nåt sånt. Som att det e fel att inte vilja ha barn?
    Det är väl DET BÄSTA man kan säga om man har den känslan! Vill man inte bli mamma, så är det väl bara BRA att man inte blir det! Hur skulle det annars bli?
    Kan inte låta bli att undra hurdan mamma man blir om man verkligen INTE vill vara mamma...
    Tycker det inte är annat än sunt att uttrycka det man tycker så konkret. Både för sig själv och omgivningen. Kvinna är inte detsamma som att föda barn.
    Som du skriver... kvinna, man, hen, svart, vit osv...vi är MÄNNISKOR. Och som MÄNNISKA har vi rätt att ha en VILJA och få BESTÄMMA över oss själva.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, jag har också pratat med flera stycken som önskade att uttrycket funnits när de var barn för att det hade förenklat för dem.
      Anledningen till att jag är så insatt är för jag personligen känner mig som en hen.

      Nej jag blir så trött. Detta är inte heller första gången jag får försvara mig själv på grund av dettam

      Precis!

      Kram

      Radera
  2. Intressant inlägg! Tycker att hen gott kan få användas på olika sätt, men det är upp till var och en.
    Likaså valet att skaffa barn eller inte!
    Alla är ju olika och måste ju så förbli, hur kul hade det varit annars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Det är olikheterna som gör det hela intressant.

      Tack så mycket, vad roligt att du gillade det :)

      Radera
  3. Att skaffa barn är frivilligt och INTE en kvinnlig skyldighet. Känner man att man inte vill ha så ska man inte skaffa bara för att "det ska vara så".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Kvinna är inte detsamma som mamma. :)

      Radera
  4. I samisk har de heller ikke egne ord for han og hun(de har selvfølgelig ord for gutt og jente). Der bruker de "son", som kan oversettes med han/hun/det og i vår moderne tid-hen.

    At voksne-og store barn betegner seg som hen syns jeg er helt ok, er adskillig mer betenkt når foreldre nekter barnets kjønn å være kjent og konsekvent kaller barnet hen/navn.. Skiller barnet ut og gjør det annerledes enn alle andre, tror det kan bli mer hemmende og forvirrende for barnet, for alle andre er gutt eller jente.. Blir litt "overthetop" demonstrativt sært for min del.

    Ang d å få barn-SELVFØLGELIG er d enhvers rett til å velge om en vil ha barn eller ikke(selv om noen som får absolutt IKKE burde hatt barn)
    Jeg har selv valgt å ikke få barn, å må stadg "forsvare" d.. Jeg syns ikke alle trenger mine grunner til ikke å få barn-hvorav ett er at sannsynligheten for ett alvorlig sykt barn er høy..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte! Det är ju väldigt intressant, eftersom det är en ganska stor skillnad på svenskan där vi (i alla fall nu för tiden) verka lägga stor vikt vid just Han och Hon.

      Jo ag säger inte att man ska börja kalla sina barn för hen, utan när det gäller barn menar jag främst att tillexempel barnens hjältar och sagofigurer kan vara hen. :)

      Om man har en anledning att inte skaffa barn och då väljer att inte göra det, så tycker jag att man agerar väldigt osjälviskt. :)Man tänker längre än sin egen vilja och det tycker jag är väldigt bra :)

      Radera