onsdag, juli 25

Om den kvinnliga PER_FEK_TIO_NEN.

Kan inte låta bli att känna mig lite bitter så där, helatidenjämt. En stor grund till min bitterhet är all denna här jävla reklamen. På tv, på stan, på radio, på facebook på younametheplacetherewillbeonethereto.

Vad är det då man kan sitta och tjura över i reklam? Kan man kanske tänka sig, eller jafastneh, det är väl inte svårt att gissa, speciellt inte gällande min nuvarande rubrik. Jag är trött på Kvinnan med stort K i reklamen. "Låter väl som ett lagom tråkigt feministsnack att klanka ner på bruttan på tv ällä?" Ja men det skiter jag i seru, för jag är irriterad och tänker yppa min tanke även om ni har hört det förut, för det är värt att tänka på igen, och igen.

Kvinnan som säljs, överallt är lika äckligt överperfekt som en Enhörning (inget illa mot enhörningar). Detta är dock ingen nyhet, och det är inte heller detta som är tyngden i det hela, tyngden är att ingen är så perfekt. Hur kommer det sig att kvinnor alltid ska vara perfekta, medan man får nöja sig med en man som "i alla fall lyfter på toalocket". Kvinnan ska vara lika med perfektion överallt, i köket, i sängen, på stan, på stranden, på cafet, på jobbet, ja ni fattar dealen. I nästan alla tidningar som lanseras till och för kvinnor så är detta vad häften av innehållet går ut på. Man gör först denna svältfödda, sönderblekta, solbrända sexgudinna och kock, för att sedan sälja skräp till alla kvinnor som försöker att uppnå detta helt omöjliga ideal.

Det senaste jag hört nu när Kvinnan med stort K kommer på tal är att "men män har också börjat bli objekt". Nämen, Gud vad skönt att höra.

Vad kul det ska bli att se en framtid där alla är förtryckta, fyllda med skit, naivt troende på den fina kärnfamiljen och reklammänniskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar